WiseNET: WiseNET B.V., gevestigd te Kerkstraat 14, KvK-nummer 92479987.
Klant: degene met wie WiseNET een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: WiseNET en Klant samen.
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens WiseNET.
WiseNET en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
WiseNET en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Prijzen
WiseNET hanteert prijzen in euro’s en exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
WiseNET mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door WiseNET vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van WiseNET, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
Wanneer WiseNET en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken..
WiseNET mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
WiseNET moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
WiseNET mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
WiseNET zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
De consument mag de overeenkomst met WiseNET opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn
WiseNET mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
De betalingstermijnen die WiseNET hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat WiseNET aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
WiseNET mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 5 – Gevolgen te late betaling
Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag WiseNET de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan WiseNET.
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag WiseNET zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van WiseNET op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door WiseNET, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
het een spoedreparatie betreft
het weddenschappen en/of loterijen betreft
de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@wisenet.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van WiseNET, www.wisenet.nl.
Artikel 6 – Opschortingsrecht
De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7 – Verrekening
De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan WiseNET te verrekenen met een vordering op WiseNET.
Artikel 8 – Verzekering
De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van WiseNET die bij de Klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
De Klant geeft op eerste verzoek van WiseNET de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 9 – Garantie
Wanneer de Klant en WiseNET een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor WiseNET enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 10 – Uitvoering van de overeenkomst
WiseNET voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
WiseNET mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
De Klant moet ervoor zorgen dat WiseNET op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Zorgt de Klant er niet voor dat WiseNET tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 11 – Informatieverstrekking door de Klant
De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan WiseNET.
De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert WiseNET de betreffende bescheiden.
Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door WiseNET redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 12 – Duur overeenkomst dienst
De overeenkomst tussen WiseNET en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.
Artikel 13 – Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd
De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.
Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 14 – Vrijwaring
De Klant vrijwaart WiseNET tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door WiseNET geleverde producten en/of diensten.
Artikel 15 – Klachten
De Klant moet een door WiseNET geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant WiseNET daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming WiseNET hiervan op de hoogte stellen.
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat WiseNET hierop gepast kan reageren.
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en WiseNET.
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat WiseNET andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 16 – Ingebrekestelling
De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan WiseNET.
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling WiseNET ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 17 – Aansprakelijkheid Klant
Wanneer WiseNET een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid WiseNET
WiseNET is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
Wanneer WiseNET aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
WiseNET is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
Wanneer WiseNET aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 19 – Vervaltermijn
Elk recht van de Klant op schadevergoeding van WiseNET vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 20 – Ontbinding
De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer WiseNET toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
Is de nakoming van de verplichtingen door WiseNET nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat WiseNET in verzuim is.
WiseNET mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer WiseNET kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 21 – Overmacht
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van WiseNET door de Klant niet aan WiseNET kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook: - een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp - wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen - stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen - computervirussen - stakingen - overheidsmaatregelen - vervoersproblemen - slechte weersomstandigheden - werkonderbrekingen
Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor WiseNET 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat WiseNET kan nakomen.
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als WiseNET de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
WiseNET hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer WiseNET hiervan voordeel heeft.
Artikel 22 – Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en WiseNET de overeenkomst aanpassen.
Artikel 23 – Wijziging algemene voorwaarden
WiseNET mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag WiseNET altijd doorvoeren.
Ingrijpende wijzigingen zal WiseNET zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 24 – Overgang van rechten
De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met WiseNET aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van WiseNET.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 25 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat WiseNET bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 26 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en WiseNET is Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van WiseNET is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en WiseNET, tenzij de wet iets anders bepaalt.